دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان

 

حجت الاسلام هادی جعفری راد، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار شبستان، راه اندازی کتابخانه های عمومی کانون مساجد استان، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی بین جوانان و نوجوانان، ایجاد بانک اطلاعات از وضعیت کانون های فرهنگی و هنری در دبیرخانه استان، اهدای هدایا به کانون های فرهنگی و هنری فعال در سطح استان و تهیه شناسنامه هنرمندان، نویسندگان و شعرای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را از برنامه های پیشنهادی در خصوص ارتقای سطح فرهنگی کانون های مساجد عنوان کرد. 

 

حجت‌الاسلام هادی جعفری‌راد، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان، آسیب‌شناسی در حوزه برنامه‌ریزی طرح جامع نماز، برگزاری جشنواره الگو‌های برتر تدریس فرهنگ مهدویت و معارف نماز برای مربیان مدارس و مهدها و به تصویر کشیدن قرائت نماز نسل نو در برنامه‌های هنری صدا و سیما، گفتمان نماز در جامعه با محوریت نماز و کسب و کار و روزی حلال و بیان فلسفه و چرایی نماز و عدم تداخل مسابقات ورزشی و کلاس‌های درسی با وقت اذان را از برنامه‌های پیشنهادی این دبیرخانه در خصوص توسعه و ترویج مساجد و رشد و اعتلای بچه‌های مسجدی عنوان کرد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان گفت: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما می‌توانند در زمینه اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه نقش به سزایی ایفا کنند.

 

 

 

آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، عمل به دستورات کتاب خدا و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را، دو عامل رستگاری انسان ها بیان کرد و گفت: مسجد، حرم امن الهی و شعبه ای از خانه خداست.

 وی همچنین به اهمیت و جایگاه مسجد در اسلام اشاره کرد و افزود: مسجد، محل عبادت خداست و همگان در هر لباسی، در این مکان الهی یکسان هستند و تنها لباس عبودیت، ارزش و اعتبار دارد. 

امام جمعه زاهدان رسالت دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، جذب نیرو و تربیت افراد عنوان کرد.

 

 

رسانه ها در اشاعه فرهنگ قرآنی نقش به سزایی دارند

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان گفت: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما می‌توانند در زمینه اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه نقش به سزایی ایفا کنند.

حجت الاسلام هادی جعفری راد مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان گفت: جلسه تفسیر قرآن کریم هر سال در ماه مبارک رمضان واقع در مسجد حسینی (ع) زاهدان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد و دبیرخانه نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان برگزار می شود.

وی افزود: این جلسه تفسیر که امسال (90) هفتمین سال تشکیل آن بود با سخنرانی آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان برگزار شد.

حجت الاسلام جعفری راد تصریح کرد: با توجه به توزیع سوالات احکام روزه و قرآن  هر شب به قید قرعه به 3 نفر و در شب آخر به شرکت کنندگان مستمر جلسه جوایز نفیسی اهدا شد.

گفتنی است: جلسه تفسیر قرآن کریم همزمان با ماه مبارک رمضان در 15 شهرستان استان توسط ائمه جمعه شهرستانها در مساجد برگزار می شود.

 

محبوبه کمالی، کارشناس امور قرآنی دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان، گفت: جشنواره قرآنی مدهامتان در قالب هفت رشته قرائت، حفظ، اذان، ترتیل، تفسیر، مفاهیم قرآن و نهج البلاغه و قرائت حمد و سوره و اذکار نماز برگزار می شود.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند تا (10 شهریور) سال جاری جهت ثبت‌ نام در این جشنواره قرآنی اقدام کنند، ادامه داد: جشنواره قرآنی مدهامتان، (12 و 13 شهریور) در محل کانون تخصصی قرآن و نماز مسجد المهدی (عج) زاهدان برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این مسابقه را شناسایی نخبگان قرآنی در سطح استان و همچنین ایجاد زمینه رقابت سالم در راستای شکوفایی استعدادهای جوانان و نشر و ترویج فرهنگ قرآنی و فراهم شدن زمینه گسترش فعالیت های قرآنی بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره ایجاد ارتباط جوانان با مساجد، اهمیت دادن به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد، جذب جوانان به مسجد و ارتقای سطح دانش قرآنی جوانان و استفاده از ابزارهای دینی برای هدایت و راهنمایی نسل جوان است.

فرزانه منگلیان شهر بابکی، کارشناس فرهنگی و هنری دبیرخانه کانون های مساجد سیستان و بلوچستان، با بیان این مطلب گفت: برنامه های پیشنهادی سال آتی حوزه فرهنگی و هنری این دبیرخانه شامل طرح دعوت متولیان مسجد از مدارس نزدیک به نماز جماعت، شرکت در سخنرانی ها و اجرای مسابقه و اهدای جوایز به شرکت کنندگان است.

وی برگزاری همایش های مختلف در مساجد به جای پرداخت هزینه گزاف به سالن های اجتماعات را پیشنهاد کرد و افزود: درخواست همکاری از مساجد در خصوص برگزاری مراسمات ملی و مذهبی در طول سال و بازدید و نظارت دبیرخانه استان بر اجرای آن برنامه ها، ارتباط تنگاتنگ مساجد با نهادهای فرهنگی و هنری از جمله بنیاد فرهنگی مهدویت و اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانش آموزان و دانشجویان از دیگر طرح های قابل اجرا در مساجد کشور است.

منگلیان شهر بابکی، با تاکید بر بکارگیری بیانات مقام معظم رهبری در تمامی برنامه های دبیرخانه، برگزاری کرسی های هم اندیشی و نظریه پردازی با حضور اساتید مجرب و برجسته، نصب عکس و بنر شهدای هر مساجد در سردرب و شبستان آن مسجد جهت آشنایی جوانان محله با اخلاق و رفتار شهدا و بکار گیری نیروهای حوزوی فعال برای برگزاری طرح اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد را از برنامه های پیشنهادی دبیرخانه این کانون ها در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

 وی همچنین انتخاب مسئولان کانون های مساجد از میان افراد پرکار و کارآمد از طریق آزمون و گزینش، تولید آثار فرهنگی و هنری دیجیتال قابل نصب در تلفن همراه برای استفاده عموم مردم به خصوص جوانان، برگزاری جشنواره های متنوع از جمله جشنواره امام خمینی (ره) و جوانان، جوان و مقام شهید، جوان و طراوت بهاری و برگزاری همایش مهدویت و مسابقه کتابخوانی در راستای معرفی و شناساندن امام عصر(عج) به جوانان و زمینه سازی ظهور ایشان را از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ اسلامی و ترغیب جوانان به حضور پررنگ در مساجد بیان کرد.

مرتضی مودی، کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان گفت: از برجسته ترین ویژگی های این دوره اندیشه های آسمانی، برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله کلاس های ولایت فقیه، امام شناسی، نجوم، دشمن شناسی، مدیریت فرهنگی و جذب جوانان به مسجد بود که مورد توجه مدیر مسئولان شرکت کننده در این همایش قرار گرفت.


وی افزود: تصحیح قرائت نماز توسط کارشناسان قرآنی و توزیع بن کارت کتاب بین مدیر مسئولان کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور از دیگر برنامه های اجرایی در این همایش بود.


مودی 95 درصد کلاس های آموزشی برگزار شده در این همایش را در سطح عالی عنوان و تصریح کرد: امیدواریم این برنامه ها در دوره های سال های آینده نیز استمرار داشته باشد.


سرپرست کاروان اعزامی سیستان و بلوچستان در پایان با تشکر از برخورد خوب عوامل اجرایی این همایش، برای هر چه بهتر برگزار شدن دوره های بعدی این همایش، پیشنهاداتی از جمله هدفمند شدن کلاس های آموزشی این دوره ها، برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدیر مسئولان کانون های تخصصی، بهره مندی از اساتید روانشناسی برجسته کشوری، برگزاری کلاس های تفکر خلاق و جلسات مشترک مدیر مسئولان کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان های مختلف جهت آشنایی و استفاده از تجربیات آنان و توزیع جزوات آموزشی و لوح های فشرده کلاس ها و همایش به تمامی استان ها جهت استفاده مدیر مسئولانی که در همایش حضور نداشتند را ارائه کرد.
 

حسن رضا حاجی آبادی . کارشناس ساماندهی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب گفت :تعداد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در استان سیستان و بلوچستان از سال 73 تا پایان سال 82 فقط 39 کانون بود ، این در حالی است که از سال 84 تا پایان سال 89 همزمان با روی کار آمدن دولت نهم و دهم تعداد کانون های فرهنگی و هنری این استان به 331 باب رسید .

وی افزود : همچنین در ۶ ماهه اول سال جاری تعداد 116 کانون مجوز گرفتند که در حال حاضر تعداد کل کانون های استان 447 باب می باشد و پرونده 15 کانون هم در حال اقدام برای مجوز می باشد.

حاجی آبادی تسریح کرد : تعداد کانونهای تخصصی این استان تا سال 88 فقط 10 کانون بوده که این آمار تا سال 89 به تعداد 13 کانون رسید و در سال جاری نیز سهمیه کانونهای تخصصی این استان 10 باب می باشد و تعداد کتابخانه مساجد استان 161 باب است که از این تعداد 120 باب آن کتابخانه باز می باشد

گفتنی است :اعضای کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در حال حاظر ۳۰ هزار نفر است.

ادامه مطالب این بخش
     
صفحات اصلی آرشیو شده